Een andere Camino

29 april 2019 - Eindhoven, Nederland

Vandaag precies 4 weken geleden zou ik starten met mijn Camino. Ik zou gaan lopen van Porto in Portugal naar Santiago de Compostela in Spanje. Een paar dagen ervoor hoorde ik dat er een voorstadium van borstkanker was geconstateerd. Niks lopen dus…maar tochtjes naar het ziekenhuis voorlopig.

Allerlei onderzoek volgde, puncties, een mri en een borstsparende operatie.

Vandaag had ik een afspraak bij de chirurg. Ze vertelde me dat er op het snijvlak van het geopereerde gebied ook een deel van het voorstadium was aangetroffen en dat er toch ook al een tumor gevonden is. Gelukkig is deze nog erg klein (4 mm) en ook met bestralen te behandelen. Mijn opluchting was groot, want ik had me erg druk gemaakt over het kwijt raken van mijn borst. Op dit moment wordt nog onderzocht of de tumor (het tumortje, dat klinkt vriendelijker 😉) gevoelig is voor her2neu. De chirurg verwacht dit niet, maar het moet natuurlijk met zekerheid onderzocht worden. Het tumortje is wel hormoongevoelig, omdat het nog zo klein is, is hormoontherapie gelukkig niet nodig. Dat zou betekenen dat ik met een grote loeier de overgang in wordt gezwiept en die ervaring heb ik vorig jaar al opgedaan, ter voorbereiding op mijn baarmoederverwijdering. Was niet fijn, zachtjes uitgedrukt.

De reden dat ik dit medische verhaal hier schrijf, op een reislog…dit had ik net opgestart vanwege mijn wandeltocht. Ik probeer dit nu als een reis te zien, een ander soort Camino. En…mijn doel is om alsnog in september te lopen. Maar dan dus “gewoon" volgens plan naar Santiago de Compostela.

Liefs, Monique

1. Anke Spijkers:
    29 april 2019
    Lieve Monique, de Camino lopen is heel moedig, maar jouw Camino is duizend maal moediger maar ook moeilijker. Tot nu toe heb je laten zien (foto van een klein mensje op pillenstrip) dat je daar heel bewonderenswaardig mee omgaat. Chapeau! Jij laat zien dat jij de baas bent, en dat moet dat kleine tumortje maar eens goed in z'n oren knopen. Anke
  2. Antoinette:
    1 mei 2019